Een ander beleid op onderwijs a.u.b.

Van gezonde maaltijden voor elk kind, tot betere kennis van het Nederlands en meer vertrouwen in leerkrachten.

.

Dag vrienden,

.

Ik ging in debat met minister van Onderwijs Ben Weyts over de problemen in ons onderwijs. We hebben geen gas of olie in onze grond. Onze welvaart en economie hangen af van ons onderwijs. En al jaren gaat het de verkeerde kant op. De minister blijft de realiteit ontkennen en klopt zichzelf op de borst. Hij vindt dat hij goed bezig is… Tijd voor een ander beleid. 

.

Hieronder geef ik jullie mijn belangrijkste punten mee:

.

Hoe verbeteren we het niveau?

.

De 2 grootste oorzaken voor het dalend niveau zijn het lerarentekort en de mindere kennis van het Nederlands. Dat is logisch. Als er geen leerkracht voor de klas staat, kan je niets bijleren. En je kan moeilijk geschiedenis leren in een taal die je niet goed begrijpt. 

.

Zo gaat het niveau van het Nederlands omhoog: jong begonnen is half gewonnen

 

Meer plaatsen in de kinderopvang: Hoe sneller een kind een taal leert, hoe beter. Meer plaatsen zorgen voor meer kansen. Helaas zijn er onder deze Vlaamse regering minder plaatsen en werd er bespaard op kinderen.

- Kleinere kleuterklassen: Je moet het maar doen; lesgeven aan 32 kleuters in je klas. Waarvan soms de helft moeilijk Nederlands verstaat. Zorg voor kleinere klasjes zodat ook hier de leerkracht tijd en ruimte krijgt om meer in te zetten op niveau en Nederlands.

- Investeer in basisonderwijs: Het basisonderwijs werd de laatste jaren wat verwaarloosd. Wij willen investeren in meer ondersteuning voor school en leerkracht, en meer geld voor Nederlands. Binnen en buiten de uren. 

.

Zo pakken we het lerarentekort aan: geef leerkrachten opnieuw vertrouwen

.

- Versterk de lerarenopleiding: Studenten hebben nood aan meer ervaring en ondersteuning. Dat kan in een extra jaar betaalde stage.

- Geef nieuwe leerkrachten meer vrije uren: Zo kunnen ze zich beter voorbereiden en aanpassen aan de praktijk. Klassen worden steeds complexer. Laat ervaren leerkrachten hun wijsheid delen met de starters. Zo verlagen we de hoge uitval van jonge leerkrachten

- Minder papierwerk: Geef leerkrachten vertrouwen en pak de rompslomp aan. Dit werkt demotiverend. Leerkrachten moeten kunnen lesgeven.

.

Dit zijn slechts enkele punten van een groot plan voor ons onderwijs. Dat vind je hier.

.

Het beleid van Weyts: losse flodders en losse eindjes

.

'Heeft de minister dan niets goed gedaan?' vroeg men mij op Terzake. Natuurlijk wel, maar zijn beleid hangt aan elkaar met losse flodders en losse eindjes. 

.

Wat mag voor ons anders?

.

Gelijke kansen en een hoger niveau kunnen hand in hand gaan. Het stoort me enorm dat de minister enkel spreekt over excellentie en nooit over gelijke kansen. Het belachelijk maken van de strijd tegen kinderarmoede, d.m.v. gezonde maaltijden op school, is hier het toppunt van.

.

Dankzij Frank Vandenbroucke is er geld voorzien voor psychologen op school. Ik hoop dat de kiezer ons de kans geeft om ook op school meer in te zetten op mentaal welzijn.

.

Meer aandacht voor BSO, TSO en buitengewoon onderwijs.

.

We moeten praktische richtingen meer waarderen. We hebben alle talenten nodig. En ondanks goedbedoelde inspanningen wil Vooruit een versnelling hoger schakelen om de crisis in het buitengewoon onderwijs sneller aan te pakken.

.

Vrienden, zondag staat er veel op het spel. Wordt het onderwijs eindelijk deftig aangepakt, of blijven er losse flodders en losse eindjes komen? Wordt er hervormd en geïnvesteerd, of bespaard en genegeerd? De keuze is aan u. Het is Vooruit. Of het is achteruit. Kies maar.

.

Merci om mijn fragment uit Terzake (bekijk het hier) en deze brief te delen met iedereen die onderwijs belangrijk vindt.

.

Tot zondag!
Conner