Geef leerkrachten hun gezag terug.
Leerkrachten komen op straat: zo maken wij de job aantrekkelijker
Dag vrienden. Vandaag komen de leerkrachten op straat. Ik vind onderwijs super belangrijk. Het gaat over onze toekomst. Ik wil je even vertellen hoe ik ook de job van mensen die in het onderwijs werken wil verbeteren.
Geef leerkrachten hun job en gezag terug.
Toen de leraar even naar het toilet ging, stond de klas op zijn kop. Sommigen gooiden met propjes, enkelen stonden op hun stoel en anderen hadden schuurpapier aan de kast gelijmd. Meestal liep ik op kop bij deugnieterij. Deze keer niet. Ik geef toe, dat was zeldzaam. Ik had nog maar net een nota gehad en was daar thuis voor gestraft. Eenmaal terug in de klas ging de leraar door met zijn les. Tot hij het schuurpapier op de kast opmerkte. “Wie heeft dat gedaan?”, riep hij kwaad. Na een lange stilte, zonder antwoord, besloot hij dan maar het volgende: “Als ik niet weet wie dat gedaan heeft, krijgt Conner een straf.” De anderen verraden ging ik nooit doen, maar ik was woest. Hoe oneerlijk was dit? Ik maakte me zodanig kwaad dat ik alsnog naar de directeur vloog. Eenmaal thuis volgde dan de preek en de straf. “De leerkracht heeft altijd gelijk", oordeelde mijn moeder. Zelfs als die geen gelijk had.
Geef leerkrachten meer vertrouwen.
Door in 99% van de gevallen de kant van de leerkracht te kiezen, leerde mijn moeder me respect te hebben voor de leerkracht. Ze versterkte hun gezag. En dat gezag is van onschatbare waarde. Willen we meer mensen voor de klas houden? Of meer jongeren warm maken voor het mooie beroep van leraar? Dan moeten we hen meer vertrouwen geven. Zowel de overheid als de ouders.
Ik snap dat ouders het willen opnemen voor hun kinderen, maar denk toch ook eens aan de leraren en de les die ik van mijn moeder leerde. Hoe kunnen leerkrachten pesten aanpakken, als er geen gezag is? Hoe kunnen ze kinderen manieren leren, als er geen gezag is? Hoe kunnen ze op een hoog niveau lesgeven, als er geen gezag is? Het heeft enkele jaren geduurd voordat ik het begreep, maar mijn moeder deed het juiste. Nu het niveau van ons onderwijs zakt, moeten we er alles aan doen om leerkrachten te versterken. Tijdens hun opleiding, maar ook tijdens hun carrière.
Geen sterk onderwijs zonder gelukkige leerkrachten.
We zijn een kenniseconomie. We hebben geen gas, geen olie, geen diamanten in onze grond. Onze welvaart hangt af van onze handen en hoofden. Van het niveau van ons onderwijs dus. En dat niveau daalt. Één van de belangrijkste oorzaken is het lerarentekort. De druk op leerkrachten neemt zo ook toe. Wat kan je kind leren als er niemand voor de klas staat? Er is de laatste jaren te weinig gebeurd om de job van leerkracht aantrekkelijker te maken. Er is nood aan een ander beleid. Geen sterk onderwijs zonder gelukkige leerkrachten.
Dit willen wij doen om het lerarentekort aan te pakken:
- Versterk de opleiding: 40% van de leerkrachten stopt al binnen de eerste 5 jaar. Dat is te veel. Hoe beter voorbereid, hoe meer startende leerkrachten aan boord blijven. Daarom willen we een extra jaar stage, betaald. - Geef leerkrachten meer tijd: het échte leven is anders dan wat je in boeken leert. Geef jonge leerkrachten extra tijd om zich voor te bereiden. En advies te vragen aan collega’s met ervaring. Zo blijven ze langer actief. - Geef ze hun job terug en minder papierwerk: leerkrachten zijn naast onderwijzer vaak ook nog boekhouder, administratief medewerker, dossierbeheerder,... Noem maar op. Door al dat papierwerk hebben ze steeds minder tijd voor hun echte passie: lesgeven. Geef leerkrachten vertrouwen, schaf dat overbodige papierwerk af. Op 9 juni staat er veel op het spel. Kunnen we het tij keren, of blijft het niveau van ons onderwijs dalen? Geven we leerkrachten opnieuw vertrouwen, of blijven ze gepest worden door papierwerk? Kiezen we voor sterk onderwijs of besparen we op onderwijs? Jouw stem bepaalt onze toekomst. Het is Vooruit. Of het is achteruit. Kies maar.
Stuur deze brief door naar jouw favoriete leerkracht of jouw collega’s. Samen maken we op 9 juni het verschil.
|